3D-groep
In het onderwijs streven we ernaar elk kind hulp te bieden op eigen niveau, want ieder kind heeft zijn talent. Een belangrijk uitgangspunt bij ons op school. We zijn erg druk met hulpplannen en groepsplannen en proberen zo tegemoet te komen aan de behoeften van de leerlingen. We houden hierbij rekening met de leerlingen die extra ondersteuning of instructie nodig hebben, maar ook met leerlingen die naast hun werk extra uitdaging nodig hebben.
In het schooljaar 2012-2013 zijn we gestart met een zogeheten 3D-groep, de 3 doelen-groep. Deze groep gaat met de volgende dimensies van leren aan de slag: leren denken, leren leren en leren leven. Deze groep richt zich op meerbegaafde/hoogbegaafde leerlingen die extra uitdaging nodig hebben naast het werk in de klas. We werken met drie groepen: een groep voor leerlingen uit de groepen 3/4 , 5/6 en 7/8. De kinderen worden in overleg met IB’er en groepsleerkrachten gekozen. Dit gebeurt op basis van toetsgegevens, observaties, evt. onderzoeken en handelingsverlegenheid in de groep.
Elke week komt de groep een uur of anderhalf uur samen, drie keer een periode van acht weken. Elke periode staat in het teken van één van de drie dimensies van leren. Er wordt gewerkt aan een project dat aansluit op deze dimensie van leren. In elke bijeenkomst komen de drie dimensies van leren ook voorbij. Het stellen van leervragen, onderzoek doen, presenteren, plannen en samenwerken zijn aspecten die centraal staan. Het doel van de 3D-groepen is om de leerlingen uit te dagen op hun eigen niveau. Meester Erik geeft les aan de leerlingen van de 3D-groep op woensdagmorgen.